Klassennieuws NP5 #8

Belangrijke data:

Maandag 10 juni Pinksteren: vrij
Maandag 17 juni Schoolreis
Woensdag 19 juni Toets 4 Meander
Maandag 24 juni Topo toets 4
Dinsdag 2 juli Toets 5 Meander
Woensdag 3 juli Topo toets 5
Woensdag 3 juli Woorddictee thema 8
Vrijdag 5 juli Zomerrapport mee
Vrijdag 5 juli Zinnendictee thema 8
Dinsdag 9 juli Toets taal thema 8
Dinsdag 9 en donderdag 11 juli Rapportgesprekken
Vrijdag 12 juli Eindfeest!
Vrijdag 19 juli Laatste schooldag

 

Beste ouders van de leerlingen uit groep 5,

Dit is de alweer de laatste editie van het klassennieuws groep 5. Wij willen jullie graag laten weten waar we de afgelopen periode aan gewerkt hebben en wat er nog gaat komen. Hopelijk hebben jullie veel plezier gehad met het lezen van ons klassennieuws dit jaar.

Veel leesplezier, Juf Diana en juf Tanja

 

Schoolreis naar Duinrell

Op  maandag 17 juni gaan we naar Duinrell.

De volgende ouders gaan mee om een groepje te begeleiden: moeder van Roos, vader van Finn, vader van Mae en de moeder van Timor.

In overleg met de kinderen hebben we de groepjes gemaakt. Er is ook een groepje kinderen die niet graag in achtbanen gaat, deze kinderen gaan met juf Diana mee.

Denken jullie aan het blauwe schoolshirt, eten/drinken (tussendoortje en lunch) en zonnebrand?

Wij rekenen namelijk op een gezellige en zonnige dag 😉

 

Extra buitenspelen: klassenbeloning 🙂

In de klas werken wij met zonnestralen. Als de hele klas goed aan het werk is, verdienen de kinderen een zonnestraal. Als we 10 zonnestralen hebben, is de zon vol en verdienen de kinderen een kleine beloning voor de klas. De beloningen hebben de kinderen zelf uitgekozen. Op dinsdag 11 juni hebben we heerlijk extra buiten gespeeld. Het was gelukkig heerlijk weer. De kleuters vonden het erg leuk dat wij een keer buiten kwamen spelen. Het was een gezellige middag met elkaar!

Greenscreen

Op school hebben wij een greenscreen. Met een greenscreen kan je foto’s of films maken waarop het lijkt alsof je bijvoorbeeld op het strand staat of ligt op de maan. Samen met juf Tanja hebben de kinderen hun eigen achtergrond gemaakt. Zij moesten ervoor zorgen dat er zo min mogelijk wit te zien was op het vel papier. Toen de achtergronden klaar waren hebben we de foto’s gemaakt. Nog niet iedereen is aan de beurt geweest, binnenkort gaan we er weer mee verder. De ouders van de kinderen die al wel aan de beurt zijn geweest hebben een foto gekregen via Parro!

Cito-toetsen

De laatste Cito’s worden deze week afgenomen. Het was best weer een klus, maar we zijn trots op alle kinderen die allemaal hard hebben gewerkt, wat een kanjers!

We hebben Cito’s afgenomen op het gebied van rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen (Avi en Drie Minuten Toets).

 

Rapport

Het rapport komt er weer aan, maar we hebben nog niet van iedereen het rapport terug gekregen. De namen van de kinderen die het rapport nog moeten inleveren staan op het bord. Wilt u het rapport zo snel mogelijk meegeven naar school?

 

Koptelefoon

Op school hebben we een koptelefoon nodig om te kunnen werken op een chromebook. Een aantal kinderen hebben geen koptelefoon meer of hebben een kapotte koptelefoon op school liggen. Zou u willen controleren of uw kind een nieuwe koptelefoon nodig heeft?

 

Naut-Meander-Brandaan

We zijn bijna klaar met de werkboekjes van Naut-Meander en Brandaan. Dit schooljaar behandelen we nog twee thema’s van Meander. We hebben de toets in 2 delen gesplitst. Een toets over de stof en een topotoets. De data van deze toetsen staan op de samenvatting. Woensdag 12 juni heeft uw kind de samenvatting van Meander thema 4 mee naar huis gekregen.

Zomerfeest

Op vrijdag 12 juli is het zomerfeest. Uw oudste kind heeft deze week een brief mee naar huis gekregen over het zomerfeest. Dit jaar hebben we een vossenjacht, spellen op het plein, een disco en een spectaculair rad van fortuin. Er worden mooie prijzen verloot, zoals een goed gevulde én gepersonaliseerde snoeppot, vrijkaartjes voor de bioscoop en nog veel meer! In de klas hebben we het al kort gehad over het eindfeest en de meeste kinderen zijn erg enthousiast. Het zomerfeest is dit jaar op onze locatie. Iedereen is welkom, we zien u graag verschijnen op ons zomerfeest!

 

Imker

Op vrijdag 7 juni zijn we naar de imker geweest. De kinderen vonden het super interessant en kwamen ‘s morgens al goed gekleed (ahum sokken over je broeken, dikke trui aan mét capuchon) op school. Wat hadden ze er zin in!

Bij de imker zijn we verdeeld in twee groepen. De helft van de klas ging mee met de imker en mocht in groepjes van 5 naar de bijenkasten toe. De andere helft van de klas heeft een wandeling gemaakt op landgoed Keukenhof. De kinderen kunnen jullie nu van alles vertellen over brandnetel, dovenetel, hondsdraf, fluitekruid, de houtvijver en nog veel meer. Volgend jaar staat het slootjesonderzoek op het programma, want dat hebben we nog niet gedaan!

Rekenen

  • We zijn gestart met deelsommen. Het zou heel fijn zijn als u de tafels ook thuis wilt oefenen met de kinderen. Aan het einde van het jaar krijgen de kinderen nog een tafeltoets met alle keersommen door elkaar.
  • We oefenen met lengte: meter/centimeter en we oefenen met gewicht: kilo en grammen. We introduceren de milliliter.
  • We oefenen met klokkijken: hele uren, halve uren, kwartieren, vijf voor/vijf over etc. We oefenen ook de digitale tijden, zowel overdag (16.00 uur) als ‘s nachts (4:00 uur).
  • We starten ook met de kommanotatie in geldcontext.

 

Taal

  • We oefenen bij ieder thema een lijst met nieuwe themawoorden.
  • We oefenen met werkwoorden, die verschillende vormen hebben.
  • We leren wat tegenwoordige tijd en wat verleden tijd is.
  • We benoemen woordsoorten: Werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, voegwoord.
  • We leren wat de basisvorm is.

In een van de taallessen hebben we het gehad over zelfstandige naamwoorden. Deze zelfstandige naamwoorden kun je onderverdelen in tastbare en niet-tastbare zelfstandige naamwoorden. En wat is nu leuker dan op valentijnsdag met snoephartjes deze les maken.

Spelling

We oefenen verschillende categorieën:

  • jager/bakker woorden !
  • aai/ooi/oei
  • eer/oor/eur
  • eeuw/uw
  • cht/ch woorden
  • woorden met be-, ge-, ver- en -te
  • woorden met -ig en -lijk
  • woorden met een eind -d

HVO Nieuws (Humanistisch Vormingsonderwijs)

 

Beste ouders, verzorgers,

 

Het schooljaar zit er al weer bijna op!

Met nog maar een paar HVOlessen te gaan, vertel ik u wat we zoal in de lessen gedaan hebben de afgelopen maanden.

 

Van het thema ‘Sport’ lang geleden in januari gingen we via Socrates en filosoferen (ja heus!) naar de thema’s: ‘Dat bepaal ik toch zeker zelf’(over zelfstandigheid) en ‘Keuzes en dilemma’s’.

Mag je zelf je bedtijd/zakgeld/het opruimen van je kamer etc . bepalen? Of? En wanneer dan wel/niet?

 

We deden rollenspelen daarover (welke argumenten verzin ik om te overtuigen, wat zou ik zelf doen als ik moeder/vader was? Etc..

En dat deden ze verbluffend goed! 😊

 

Ook oefenden we met ‘Inspringtheater’ goed kijken en inleven en uitbeelden. Ze mochten meedoen als ze wisten wat er uitgebeeld werd (iets wat ze zouden gaan onthouden van dit schooljaar).

 

Soms werd het dan ineens een heel groot (stil) toneelstuk samen!

Mooi ook om te zien wat ze de moeite waard vonden om uit te beelden.

HVO is o.a. het (beter) leren kennen van jezelf, zodat je weet wat je leuk of belangrijk vindt of waar je goed of minder goed in bent.

 

Die kennis kun je meenemen bij het maken van keuzes.

Wat maakt jou blij of gelukkig? Dit schreven ze op de stralen van een vrolijk gemaakte zon.

Daarna schreven ze op gescheurde donderwolken wat hen boos maakte of irriteerde. Handig als je weet wat je weer op kan beuren in een boze bui!

(en met het wisselende weerbericht van de laatste tijd, een leuke en passende opdracht!)

 

Het waren twee fijne, gemotiveerde groepen (ze kregen gesplitst HVO) om les aan te geven!

Alvast een goed eind van het schooljaar, een fijne zomervakantie en tot volgend schooljaar!!

 

Hartelijke groet,

Petra Westra

Docente Humanistisch Vormingsonderwijs

 

 

Comments are closed.