Klassennieuws NP5 #7

Belangrijke data:

Dinsdag 2 april 2019 Toets Naut thema 4
Donderdag 4 april 2019 Visitatie Dalton
Vrijdag 5 april 2019 Taaltoets themawoorden thema 6
Maandag 8 april 2019 Museumbezoek 13.00-14.30 uur
Woensdag 17 april 2019 Schoolvoetbal toernooi gr 5/6

mix jongens/meisjes

Vrijdag 19 april 2019 Goede vrijdag: vrij
Woensdag 24 april 2019 2e fietsles: Fiets mee naar school!
Vrijdag 26 april 2019 Koningsspelen

laatste dag voor de meivakantie

29 april tot en met 10 mei 2019 Meivakantie!

 

Beste ouders van de leerlingen uit groep 5,

Dit is de alweer de zevende editie van het klassennieuws groep 5. Wij willen jullie graag laten weten waar we de afgelopen periode aan gewerkt hebben en wat er nog gaat komen.

Veel leesplezier, Juf Diana, juf Françoise en juf Tanja

 

Schoolvoetbaltoernooi

Op woensdagmiddag 17 april is het schoolvoetbaltoernooi voor groep 5 en 6. Jongens en meisjes zitten samen in een team. Er wordt 6 tegen 6 gevoetbald. Leuk dat een aantal kinderen uit groep 5 zich hebben opgegeven!

Museumbezoek

Op  maandag 8 april gaan we naar het museum. Het onderwerp van het museumbezoek is Columbus. In de lessen geschiedenis behandelen we dit onderwerp in april, dus het sluit goed aan. Bij de les worden minimaal 6 begeleiders verwacht. Tijdens het programma worden er 2 groepen gevormd, die onder begeleiding van een ouder/leerkracht een aantal opdrachten maken. Wij hebben genoeg ouders die willen rijden, bedankt alvast!

Toen Columbus Amerika ontdekte, ontmoette hij mensen die hij ‘indianen’ noemde. Wie is eigenlijk die indiaan? Klopt ons beeld van dé indiaan wel? Zien alle indianen er hetzelfde uit en leven zij allemaal op dezelfde manier? Tijdens dit programma maak je kennis met indianen uit verschillende regio’s. Op je tocht door het museum ontdek je van alles over de kleding, de huizen en de eetgewoonten van verschillende indianenvolken. Na afloop weet je of dé indiaan bestaat of niet.

Projectweken

De afgelopen weken hebben we gewerkt over de ruimte. De kinderen hebben geleerd over ons heelal, de planeten, sterren, manen, maar ook over buitenaardse wezens en astronauten. Op dinsdag 5 maart is het project geopend en heeft onze groep samen met groep 7 de openingsdans gedaan. We hebben marskanalen gemaakt, onze eigen raketten gebouwd, de zetmeel proef gedaan en onderzoek gedaan naar de planeten. Op maandag 18 maart kreeg de klas een gastles van Roger Haagmans, de vader van juf Françoise. Roger werkt bij de ESA en weet heel erg veel over ons zonnestelsel. Het was een geslaagde ochtend!

 

Pyjamadag

In de klas werken wij met zonnestralen. Als de hele klas goed aan het werk is, verdienen de kinderen een zonnestraal. Als we 10 zonnestralen hebben, is de zon vol en verdienen de kinderen een kleine beloning voor de klas. De beloningen hebben de kinderen zelf uitgekozen. Op woensdag 20 maart zijn alle kinderen in hun pyjama naar school gekomen. Het was een erg gezellige en warme dag!

HVO lessen

  • Met de groepen 5 en 6 hebben we het thema ‘Sport’ behandeld.

Wat leer je van sport(en) als mens? Moet je sporten om gezond te blijven/zijn? Wanneer ben je een goed team? Mag doping?

Dit thema werd afgesloten met een mini-presentatie door de ‘teams’ over de samenwerking rond het bedenken van een gezamenlijke outfit, logo en yell.

  • Het project ‘De Ruimte; kreeg ook de ruimte in alle groepen tijdens de HVO lessen! Alleen…dan nét een tikje anders.

Geen feiten, kennis en informatie (soms als het nodig is), maar: ervaringen, filosoferen, meningsvorming en onderzoeken.

Bijvoorbeeld: ‘Wie is eigenlijk eigenaar van de ruimte?’ of: ‘Wanneer is een reden om te vertrekken van de aarde?’ of: ‘Wat heeft een ruimtereis met vrijheid te maken?’ (of juist helemaal niet!) enz…

Ook hebben we onderzocht hoeveel ruimte jij eigenlijk inneemt en geeft en in welke situaties. Hoe geef je iemand ruimte? Hoeveel ruimte heb je nodig? En wanneer? Enz.

Zij hebben ook een eigen ruimte/kamer ontworpen. Welke meubels, spullen en kleuren passen bij jou? Waarin voel jij je het prettigst?

Het thema hebben we onlangs afgesloten met Levend Memory in de groepen 5. Uiteraard met als onderwerp… De Ruimte!

Tot de volgende nieuwsbrief! Vriendelijke groet, Petra Westra

 

Muziekles

Misschien heeft u er al iets over gehoord van uw kind, de muzieklessen in groep 5. Om de week krijgen wij les van juf Nadine. We zingen, we oefenen met instrumenten, we maken kennis met verschillende soorten muziek. We hebben nu 1 les gehad en we kijken uit naar de lessen die nog gaan komen!

 

Kneedgum

Veel kinderen nemen kneedgum mee naar school. Het stoort tijdens de lessen en de kinderen zijn er veel mee aan het spelen. Zou u de kneedgummen thuis willen houden?

Koningsspelen

Op vrijdag 26 april hebben wij de Koningsspelen. Dit jaar is er voor ons een sportochtend georganiseerd met alle andere scholen uit Lisse. Wij worden om +- 9:45 verwacht op de Spartaan te Lisse. Op de Spartaan staan sportieve spellen klaargezet, zoals verspringen, hardlopen en balstoten. Onder begeleiding van de leerkrachten lopen de groepen naar de verschillende spellen.

Welke ouders zouden er willen meerijden naar de Spartaan?

Graag horen wij dit zo snel mogelijk via Parro!

Parro

Per 1 maart zijn wij gaan werken met Parro in plaats van Digiduif. Via Parro sturen wij belangrijke berichten aan ouders. Ook kunnen wij foto’s of filmpjes sturen. Het ziekmelden kan tegenwoordig via Parro. U kunt een één op één  gesprek met ons aangaan om een bericht te versturen. Graag horen wij voor 8:45 of uw kind ziek is of iets later is.

 

Rekenen

  • We zijn gestart met deelsommen. Het zou heel fijn zijn als u de tafels ook thuis wilt oefenen met de kinderen.
    De tafeldiploma’s hangen al klaar in de klas. Iedere behaalde tafel (gewone volgorde, door elkaar, en de tafelsom benoemen bij het antwoord) krijgt een sticker. We streven naar een blad vol met stickers, voor het einde van het schooljaar.
  • We oefenen met lengte: meter/centimeter en we oefenen met gewicht: kilo en grammen. We introduceren de milliliter.
  • We oefenen met klokkijken: hele uren, halve uren, kwartieren, vijf voor/vijf over etc. We oefenen ook de digitale tijden, zowel overdag (16.00 uur) als ‘s nachts (4:00 uur).
  • We starten ook met de kommanotatie in geldcontext.

 

Taal

  • We oefenen bij ieder thema een lijst met nieuwe themawoorden.
  • We oefenen met werkwoorden, die verschillende vormen hebben.
  • We leren wat tegenwoordige tijd en wat verleden tijd is.
  • We benoemen woordsoorten: Werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, voegwoord.
  • We leren wat de basisvorm is.

In een van de taallessen hebben we het gehad over zelfstandige naamwoorden. Deze zelfstandige naamwoorden kun je onderverdelen in tastbare en niet-tastbare zelfstandige naamwoorden. En wat is nu leuker dan op valentijnsdag met snoephartjes deze les maken.

Spelling

We oefenen verschillende categorieën:

  • jager/bakker woorden !
  • aai/ooi/oei
  • eer/oor/eur
  • eeuw/uw
  • cht/ch woorden
  • woorden met be-, ge-, ver- en -te
  • woorden met -ig en -lijk
  • woorden met een eind -d

 

 

Comments are closed.