Klassennieuws juni/juli groep GD5

Belangrijke data:

Maandag 24 juni 2019 Nieuwe leerling bij ons in de klas
Vrijdag 5 juli  2019
Naar de imker en zijn bijen.
Rapport gaat mee naar huis
Maandag 8 juli 2019 Toets taal
Dinsdag 9 juli 2019

Rapportgesprekken
Donderdag 11 juli 2019 Rapportgesprekken
Vrijdag 12 juli 2019 Zomerfeest
Vrijdag 19 juli 2019  Laatste schooldag, aftellen op het plein
naar de zomervakantie
20 juli t/m 1 september 2019 Zomervakantie
Maandag 2 september 2019 Eerste schooldag 

 

Beste ouders van de leerlingen uit groep 5,

Op maandag 24 juni verwelkomen wij een nieuw meisje in groep 5. Eman zal dan bij onze groep aansluiten. Wij weten dit nieuws ook nog maar kort, maar zorgen voor een warm welkom

Excursie naar de bijen. 
Op vrijdag 5 juli gaan we naar het landgoed Keukenhof. We bezoeken daar de imker met zijn bijen. We mogen een imkerpak aan om ze van dichtbij te bekijken. Superleuk!

We hebben weer ouders nodig om de kinderen te vervoeren heen en terug naar de Keukenhof. We gaan ongeveer half 9 weg en zijn zeker 11 uur weer terug. Het bezoek is van 9.00 uur tot 10.30 uur. Wij horen graag van u of u wilt rijden. U mag ook mee met de excursie. U heeft een bericht via de parro gekregen en u kunt eventueel ook inschrijven via de agenda van parro.

Rapporten.
De cito-toetsen zijn weer achter de rug en de zomerrapporten komen eraan. Enkele kinderen moeten het rapport nog inleveren. We zien het graag zo snel mogelijk weer op school. Het rapport komt 5 juli mee naar huis en de week erna zijn de rapportgesprekken. U krijgt weer een uitnodiging voor de inschrijving van de rapportgesprekken. Dit keer via parro, ipv digiduif. We kijken uit naar fijne gesprekken.

Met vriendelijke groet,
Anne en Ellen

 

 

Rekenen

  • We zijn gestart met deelsommen. Het zou heel fijn zijn als u de tafels ook thuis wilt oefenen met de kinderen.
    De tafeldiploma’s hangen al klaar in de klas. Iedere behaalde tafel (gewone volgorde, door elkaar, en de tafelsom benoemen bij het antwoord) krijgt een sticker. We streven naar een blad vol met stickers, voor het einde van het schooljaar.
  • We oefenen met lengte: meter/centimeter en we oefenen met gewicht: kilo en grammen. We introduceren de milliliter.
    Nieuw is ook de decimeter. Hoeveel centimeter is die ook alweer?
  • We oefenen met klokkijken: hele uren, halve uren, kwartieren, vijf voor/vijf over etc. We oefenen ook de digitale tijden, zowel overdag (16.00 uur) als ‘s nachts (4:00 uur). Maar ook hoeveel tijd verstrijkt er tussen 2 tijden.
  • We starten ook met de kommanotatie in geldcontext.

Taal

  • We oefenen bij ieder thema een lijst met nieuwe themawoorden.
  • We oefenen met werkwoorden, die verschillende vormen hebben.
  • We leren wat tegenwoordige tijd en wat verleden tijd is.
  • We benoemen woordsoorten: Werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, voegwoord.
  • We leren wat de basisvorm is.
  • We weten ook wat een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord is.
  • We leren wat een bijwoord is. Het bijwoord zegt iets extra’s over het werkwoord.

In een van de taallessen hebben we het gehad over zelfstandige naamwoorden. Deze zelfstandige naamwoorden kun je onderverdelen in tastbare en niet-tastbare zelfstandige naamwoorden.

Spelling

We oefenen verschillende categorieën:

  • jager/bakker woorden ! Dit blijft heel moeilijk!
  • aai/ooi/oei
  • eer/oor/eur
  • eeuw/uw
  • cht/ch woorden
  • woorden met be-, ge-, ver- en -te
  • woorden met -ig en -lijk
  • woorden met een -d, die klinkt als een -t. En soms komt deze regel ook midden in een woord voor. Extra moeilijk.
 

Comments are closed.