Klassennieuws GD 5

Belangrijke data:

Maandag 1 april 2019 Toets Brandaan thema 3 (geen grap)
Donderdag 4 april 2019 Visitatie Dalton
Vrijdag 5 april 2019 Taaltoets thema 6
Woensdag 17 april 2019 Schoolvoetbal toernooi gr 5/6
Vrijdag 19 april 2019 Goede vrijdag: vrij
Maandag 22 april 2019 2e Paasdag: vrij
Dinsdag 23 april 2019 Fietsles: Fiets mee naar school!
Vrijdag 26 april 2019 Koningsspelenlaatste dag voor de meivakantie
29 april tot en met 10 mei 2019 Meivakantie!

 

Beste ouders van de leerlingen uit groep 5,

Wij willen jullie graag laten weten waar we de afgelopen periode aan gewerkt hebben en wat er nog gaat komen. Juf Anne en juf Ellen

Schoolvoetbaltoernooi

Op woensdagmiddag 17 april is het schoolvoetbaltoernooi voor groep 5 en 6. Jongens en meisjes zitten samen in een team. Er wordt 6 tegen 6 gevoetbald. Veel kinderen hebben zich enthousiast aangemeld.

Projectweken

De afgelopen weken hebben we gewerkt over de ruimte. De kinderen hebben geleerd over ons heelal, de planeten, sterren, manen, maar ook over buitenaardse wezens en astronauten. Op dinsdag 5 maart is het project geopend. Ook groep 5 plantte zijn vlag op de maan.  We hebben proefjes gedaan over het smelten van het poolijs. De zetmeel proef gedaan. We kregen een heel leuke gastles.We hebben veel informatie gezocht in boeken en op het internet. Daarmee hebben we een muurkrant gemaakt en een presentatie over gegeven. We sloten de ruimteweken af met een prachtige film over het project op beide locaties. Met dank aan juf Marissa! Leuk dat een groot aantal ouders kwam kijken!

HVO lessen

  • Met de groepen 5 en 6 hebben we het thema ‘Sport’ behandeld.

Wat leer je van sport(en) als mens? Moet je sporten om gezond te blijven/zijn? Wanneer ben je een goed team? Mag doping?

Dit thema werd afgesloten met een mini-presentatie door de ‘teams’ over de samenwerking rond het bedenken van een gezamenlijke outfit, logo en yell.

  • Het project ‘De Ruimte; kreeg ook de ruimte in alle groepen tijdens de HVO lessen! Alleen…dan nét een tikje anders.

Geen feiten, kennis en informatie (soms als het nodig is), maar: ervaringen, filosoferen, meningsvorming en onderzoeken.

Bijvoorbeeld: ‘Wie is eigenlijk eigenaar van de ruimte?’ of: ‘Wanneer is een reden om te vertrekken van de aarde?’ of: ‘Wat heeft een ruimtereis met vrijheid te maken?’ (of juist helemaal niet!) enz…

Ook hebben we onderzocht hoeveel ruimte jij eigenlijk inneemt en geeft en in welke situaties. Hoe geef je iemand ruimte? Hoeveel ruimte heb je nodig? En wanneer? Enz.

Zij hebben ook een eigen ruimte/kamer ontworpen. Welke meubels, spullen en kleuren passen bij jou? Waarin voel jij je het prettigst?

Het thema hebben we onlangs afgesloten met Levend Memory in de groepen 5. Uiteraard met als onderwerp… De Ruimte!

Tot de volgende nieuwsbrief! Vriendelijke groet, Petra Westra

Koningsspelen

Op vrijdag 26 april hebben wij de Koningsspelen. Dit jaar is er voor ons een sportochtend georganiseerd met alle andere scholen uit Lisse. Wij worden om +- 9:45 verwacht op de Spartaan te Lisse. Op de Spartaan staan sportieve spellen klaargezet, zoals verspringen, hardlopen en balstoten. Onder begeleiding van de leerkracht en een ouder lopen de groepen naar de verschillende spellen. Om 12 uur zijn de spelen weer afgelopen en kan uw kind worden opgehaald.

Welke ouders zouden er willen meerijden naar de Spartaan?
En wie kan ook blijven voor het begeleiden van een groep kinderen?

Graag horen wij dit zo snel mogelijk via Parro!

Parro

Per 1 maart zijn wij gaan werken met Parro in plaats van Digiduif. Via Parro sturen wij belangrijke berichten aan ouders. Ook kunnen wij foto’s of filmpjes sturen. Het ziekmelden kan tegenwoordig via Parro. U kunt een één op één  gesprek met ons aangaan om een bericht te versturen. Graag horen wij voor 8:45 of uw kind ziek is of iets later is.

Rekenen

  • We zijn gestart met deelsommen. Het zou heel fijn zijn als u de tafels ook thuis wilt oefenen met de kinderen.
    De tafeldiploma’s hangen al klaar in de klas. Iedere behaalde tafel (gewone volgorde, door elkaar, en de tafelsom benoemen bij het antwoord) krijgt een sticker. We streven naar een blad vol met stickers, voor het einde van het schooljaar.
  • We oefenen met lengte: meter/centimeter en we oefenen met gewicht: kilo en grammen. We introduceren de milliliter.
    Nieuw is ook de decimeter. Hoeveel centimeter is die ook alweer?
  • We oefenen met klokkijken: hele uren, halve uren, kwartieren, vijf voor/vijf over etc. We oefenen ook de digitale tijden, zowel overdag (16.00 uur) als ‘s nachts (4:00 uur). Maar ook hoeveel tijd verstrijkt er tussen 2 tijden.
  • We starten ook met de kommanotatie in geldcontext.

Taal

  • We oefenen bij ieder thema een lijst met nieuwe themawoorden.
  • We oefenen met werkwoorden, die verschillende vormen hebben.
  • We leren wat tegenwoordige tijd en wat verleden tijd is.
  • We benoemen woordsoorten: Werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, voegwoord.
  • We leren wat de basisvorm is.
  • We weten ook wat een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord is.

In een van de taallessen hebben we het gehad over zelfstandige naamwoorden. Deze zelfstandige naamwoorden kun je onderverdelen in tastbare en niet-tastbare zelfstandige naamwoorden.

Spelling

We oefenen verschillende categorieën:

  • jager/bakker woorden ! Dit blijft heel moeilijk!
  • aai/ooi/oei
  • eer/oor/eur
  • eeuw/uw
  • cht/ch woorden
  • woorden met be-, ge-, ver- en -te
  • woorden met -ig en -lijk
  • woorden met een -d, die klinkt als een -t. En soms komt deze regel ook midden in een woord voor. Extra moeilijk.
 

Comments are closed.