Klassennieuws GD5

Belangrijke data:

Maandag 13 mei 2019 Weer naar school
Juf Ellen is er, ruil met donderdag
Donderdag 16 mei 2019 Juf Anne is er, ruil met maandag
Maandag 20 mei 2019 Toets Meander, incl. topografie-toets,
provincies en de provincie-hoofdsteden
Donderdag 23 mei 2019 Museumbezoek Leiden Egypte
Vrijdag 24 mei 2019 Verkeerswandeling door de wijk
Maandag 27 mei 2019 Start Cito E5
Woensdag 29 mei 2019  Juffendag
Donderdag 30 mei en
Vrijdag 31 mei 2019
Hemelvaartsdag en dag erna vrij
3 t/m 7 juni 2019 Avondvierdaagse

 

Beste ouders van de leerlingen uit groep 5,

We hopen dat u een fijne meivakantie heeft! Als we dit schrijven hebben we nog een week. Daarna beginnen we al aan de laatste periode voor de zomervakantie. Het schooljaar gaat erg snel! De maandag na de meivakantie is juf Ellen er een keer. Dit is een ruil met de donderdag. Donderdag is juf Anne er voor een keer.

Museumbezoek
Op donderdag 23 mei gaan we naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
In de vaste tentoonstelling Egypte maken leerlingen tijdens een interactieve rondleiding kennis met de vele goden en rituelen van de oude Egyptenaren. Zo ontdekken ze onder andere welke rituelen voor de goden werden uitgevoerd, hoe het in een Egyptische tempel rook en gaan de leerlingen in gesprek over de verschillende scheppingsverhalen.

In Parro hadden we het agenda-item al aangemaakt. Voor ons ook nieuw, dus na 5 kinderen in de auto kon er niemand meer inschrijven. Ondertussen hebben we het item bewerkt en kunnen er tot 24 kinderen worden ingeschreven. Hopelijk werkt het nu wel weer en hebben we straks genoeg ouders om de kinderen te vervoeren. Als u rijdt, mag u ook mee in het museum om de rondleiding mee te maken. Heel interessant!
We eten met de kinderen na het bezoek in het museum. Zij nemen zelf hun lunch mee. Neemt u, als u rijdt, ook uw lunch mee? We hopen op een leerzaam en leuk bezoek!

Verkeerswandeling
Vrijdag 24 mei is er een verkeerswandeling door de wijk. Volgens een vaste route lopen we een stuk door de wijk, terwijl we de verkeersregels toepassen en verkeersborden benoemen. Groep 5 zal tussen 11.00 en 11.15 uur starten in kleine groepjes. De wandeling duurt ongeveer tussen de 20 en 30 minuten. Vindt u het leuk om met de kinderen mee te lopen, dan kunt u zich weer opgeven via Parro. We hebben 6 ouders nodig.

Juffendag
Woensdag 29 mei is het juffendag. De hele ochtend vieren wij onze verjaardag. Wij zorgen dan voor het 10-uurtje en iets te drinken. Ook dat wordt vast een heel erg leuke ochtend.

Parro
Per 1 maart zijn wij gaan werken met Parro in plaats van Digiduif. Via Parro sturen wij belangrijke berichten aan ouders. Ook kunnen wij foto’s of filmpjes sturen. Het ziekmelden kan tegenwoordig via Parro. U kunt een één op één  gesprek met ons aangaan om een bericht te versturen. Graag horen wij voor 8:45 of uw kind ziek is of iets later is.

Met vriendelijke groet,
Anne en Ellen

 

 

Rekenen

  • We zijn gestart met deelsommen. Het zou heel fijn zijn als u de tafels ook thuis wilt oefenen met de kinderen.
    De tafeldiploma’s hangen al klaar in de klas. Iedere behaalde tafel (gewone volgorde, door elkaar, en de tafelsom benoemen bij het antwoord) krijgt een sticker. We streven naar een blad vol met stickers, voor het einde van het schooljaar.
  • We oefenen met lengte: meter/centimeter en we oefenen met gewicht: kilo en grammen. We introduceren de milliliter.
    Nieuw is ook de decimeter. Hoeveel centimeter is die ook alweer?
  • We oefenen met klokkijken: hele uren, halve uren, kwartieren, vijf voor/vijf over etc. We oefenen ook de digitale tijden, zowel overdag (16.00 uur) als ‘s nachts (4:00 uur). Maar ook hoeveel tijd verstrijkt er tussen 2 tijden.
  • We starten ook met de kommanotatie in geldcontext.

Taal

  • We oefenen bij ieder thema een lijst met nieuwe themawoorden.
  • We oefenen met werkwoorden, die verschillende vormen hebben.
  • We leren wat tegenwoordige tijd en wat verleden tijd is.
  • We benoemen woordsoorten: Werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, voegwoord.
  • We leren wat de basisvorm is.
  • We weten ook wat een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord is.
  • We leren wat een bijwoord is. Het bijwoord zegt iets extra’s over het werkwoord.

In een van de taallessen hebben we het gehad over zelfstandige naamwoorden. Deze zelfstandige naamwoorden kun je onderverdelen in tastbare en niet-tastbare zelfstandige naamwoorden.

Spelling

We oefenen verschillende categorieën:

  • jager/bakker woorden ! Dit blijft heel moeilijk!
  • aai/ooi/oei
  • eer/oor/eur
  • eeuw/uw
  • cht/ch woorden
  • woorden met be-, ge-, ver- en -te
  • woorden met -ig en -lijk
  • woorden met een -d, die klinkt als een -t. En soms komt deze regel ook midden in een woord voor. Extra moeilijk.
 

Comments are closed.