Klassennieuws gr.8 NP #8

Klassennieuws #8

Groep 8 NP

april 2019

 

Beste ouders van de leerlingen uit groep 8,

 

Hierbij het nieuwste klassennieuws uit onze groep. Aan de hand van deze brieven houden wij u graag op de hoogte van wat wij in de klas beleven en leren.

 

Veel leesplezier,

 

Juf Lisette en groep 8

 

Algemeen

De Centrale Eindtoets zit erop. De kinderen hebben zich goed ingezet. Het was rustig in de klas en rustig weer buiten. Hierdoor konden we tussendoor een frisse neus halen en even ontladen en opladen voor een volgend onderdeel. Ik ben enorm trots op hoe de kinderen dit gedaan hebben.

Een aantal jongens en meiden uit onze klas hebben met veel plezier meegedaan met het schoolvoetbaltoernooi. Het was een leuke, gezellige en sportieve middag.

We hebben bezoek gekregen van een aantal visiteurs van de Nederlandse Dalton Vereniging. Met succes hebben wij dit bezoek afgerond. We hebben voldoende ontwikkeling laten zien en gaan vol goede moed de komende 5 jaar in. Bedankt voor alle medewerking.

Die dag erna hebben wij een bezoek gebracht aan het museum Volkenkunde in Leiden. Bedankt voor het vervoer en de begeleiding. Wij hebben een erg leuke en leerzame ochtend gehad. In het museum hebben we verschillende voorwerpen bekeken en onderzocht. Dit heeft ons meer verteld over verschillende culturen en welke rol muziek daarbij heeft gespeeld. Ook hebben wij 3 verschillende slagen op een Djembe geleerd. De basse, tonique en claqué. Hiermee hebben we een muziekstuk leren spelen.

 

Voortgezet Onderwijs

De Centrale Eindtoets is gemaakt en in mei ontvangen we de resultaten hiervan. We gaan werken aan het portfolio ‘Mag ik mij even voorstellen’. Een “goed” portfolio kan een waardevolle aanvulling zijn op de overdrachtsinformatie die wij reeds kennen. Naast de informatie die beschikbaar is zoals het onderwijskundig rapport, toetsgegevens, informatie via het aanmeldingsformulier en de  warme overdracht, kan het “portfolio” een goed middel zijn om informatie van het kind zelf  door te geven aan de school voor vervolgonderwijs.

Kinderen leren om te reflecteren op zichzelf en presenteren zich middels het portfolio rechtstreeks aan de vervolgschool. Hierdoor kan de overgang van primair naar voortgezet onderwijs ‘warmer’ verlopen. Voor 1 juni sturen wij deze naar de middelbare school waar uw kind heen gaat. Naast het feit dat samenstellen van een portfolio erg leuk is om te doen, geeft het portfolio een idee van de taakopvatting en de interesses van de leerling (motivatie). Het helpt mentoren in het V(S)O om met de nieuwe leerling in gesprek te gaan. In de mentorgesprekken komt de informatie uit het portfolio ook naar voren. Informatie uit het portfolio kan bij de begeleiding van de leerling erg behulpzaam zijn. Een kopie van het portfolio wordt bewaard in het dossier van de leerling.

 

Huiswerk

Let op! Uw kind heeft de komende periode naast het gewone huiswerk ook afwijkend huiswerk. Het kan zijn dat uw kind thuis aan het portfolio voor het VO moet werken. Ook vraag ik de kinderen hun tekst te leren voor de musical. We hopen wel dat zoveel mogelijk van de musical nog een verrassing blijft.

 

Koningsspelen

Vrijdag 26 april vieren wij de Koningsspelen. Wij verzamelen deze ochtend op school, waar we de dag openen met de welbekende dans. Vervolgens gaan wij met zijn allen op de fiets naar de sportvelden. Hier zullen wij 4 verschillende clinics krijgen: tennis, voetbal, BroSports en BodyBouw. Dit duurt van 9.45 uur tot ongeveer 12.15 uur. Ik wil jullie vragen om de kinderen daar op te halen. Alleen met toestemming van de ouders laat ik uw kind alleen naar huis toe gaan. Dit hoor ik graag! Rond half 1 fiets ik met de kinderen die er nog zijn gezamenlijk terug naar school.

 

Leiden bezet en Engelandvaarders

Met 4 en 5 mei in het vooruitzicht, zijn wij gestart met het thema de Tweede Wereldoorlog. Alle kinderen hebben het denkboek van 4 en 5 mei gekregen en hier hebben we een aantal lessen over gemaakt. We kijken de filmpjes van 13 in de oorlog. Na de meivakantie zullen we met Brandaan beginnen. Heeft u nog interessante materialen die te maken hebben met deze tijd, dan zien wij dat graag!

Vrijdag 17 mei brengen wij een bezoekje aan Leiden, waarbij de kinderen ingaan op het dagelijkse leven van leeftijdsgenoten tijdens de Tweede Wereldoorlog. De les duurt van 9.30 – 11.45 uur. Rond 9 uur zullen wij vertrekken. Wij zoeken nog ouders om te rijden. Graag aanmelden via Parro. Voor meer informatie kunt u de volgende link bekijken. https://www.erfgoedleiden.nl/educatie/basisonderwijs/leiden-bezet

Op woensdag 22 mei brengen wij een bezoekje aan Noordwijk, waarbij de leerlingen een rondleiding krijgen bij museum Engelandvaarders en een bezoekje brengen aan het strand. Deze dag zullen de groepen 8 van beide locaties kennis met elkaar maken. Om 8.30 uur vertrekken wij op de fiets naar locatie GD. Vervolgens worden beide groepen met 1 bus opgehaald en gebracht naar Noordwijk. In twee groepen zullen wij hier een rondleiding krijgen. Dit wordt afgewisseld met een bezoekje aan het strand, waar wij een kennismakingsactiviteit zullen doen. Rond 12.00 uur zal de bus weer vertrekken vanuit Noordwijk en worden wij naar de GD gebracht. Waar vandaan wij gezamenlijk terug fietsen naar locatie NP.

 

Slootjesonderzoek

Op vrijdag 24 mei brengen wij van 9.00 – 10.30 uur met de klas een bezoekje aan het landgoed van Kasteel Keukenhof. Ik wil vragen of alle kinderen die dag op de fiets kunnen komen. Ik ben nog op zoek naar ouders die met ons mee willen. Graag aanmelden via Parro.

In en rondom de sloot is veel te ontdekken. De leskist ‘Water Leeft’ (voor groep 3 tot en met 8) bevat alles wat nodig is voor slootjesonderzoek. En slootjes zijn er genoeg op het landgoed van Kasteel Keukenhof! Ga mee en wie weet wat voor kriebelbeestjes we allemaal in en om de sloot vinden.

De les duurt ca. anderhalf uur en organiseren we in mei, juni en juli. Tip: trek gemakkelijke kleren aan die een beetje vies mogen worden en (water)dichte schoenen. http://degroenebol.nl/excursies/

 

Workshop Young Engineers

De Bricks Challenge is een programma dat wetenschap en techniek uitlegt met behulp van gemotoriseerde LEGO.

Tijdens de proefles in groep 8 wordt in groepjes van 2 een model gebouwd waarbij de groepjes met een speciale LEGO-kit, motor en batterij aan de slag gaan om de korte theoretische inleiding om te zetten in de praktijk. Zodra het bouwmodel af is, begint het echte werk. Omdat we het gemaakte model dan gaan verbeteren, upgraden en verder uitvinden! De kinderen raken met deze lessen op een leuke, speelse manier in aanraking met wetenschap en techniek.

Een les zal als volgt worden opgezet:

–   De les wordt gestart met een uitleg en toelichting over het te bouwen onderwerp: 5 minuten

–   Het bouwen van een model:                                                                      30 minuten

–   Het onderzoeken, analyseren en uitbouwen van de modellen                          20 minuten

–   Het opruimen van de gebruikte materialen                                                       10 minuten

Iedere les duurt 60 minuten en heeft een, ook voor leerlingen, helder einddoel. Aan het eind van de les wordt kort besproken of het einddoel is behaald.

Wij hebben heel erg veel zin in de les en vraagt u gerust aan uw kinderen hoe zij onze les ervaren hebben. We hopen uiteraard op veel enthousiasme en positieve reacties. Meer weten?;www.denhaagnoordwest.youngeng.nl of www.facebook.com/youngengineersdenhaagnoordwest

 

Project Alle Scholen Verzamelen!

Dit jaar organiseren de wetenschapsknooppunten van de universiteiten van Nederland voor het eerst het project Alle Scholen Verzamelen! Dit project laat leerlingen uit de bovenbouw van het primair onderwijs op een speelse manier wetenschappelijk onderzoek doen. Voor deze eerste editie gaan bovenbouwklassen door heel Nederland onderzoek doen naar buitenspelen. Op 12 juni, de nationale Buitenspeeldag, worden de leerlingen voor één dag universitair onderzoeker.

https://www.techniektalent.nu/alle-scholen-verzamelen-helpt-jouw-klas-ook-mee-met-wetenschappelijk-onderzoek/?utm_source=Corporate+nieuwsbrief+CRM+lijst&utm_campaign=7069243b5f-Nieuwsbrief+4+%2F+Zo+maak+je+de+perfecte+techniekfo&utm_medium=email&utm_term=0_1555f59fec-7069243b5f-81315697

 

Musical ‘De beer is los’

We zijn begonnen met het voorlezen van het script en het verdelen van de rollen. Hiervoor hebben alle leerlingen de beschrijving van de personages gelezen. Daarna mochten ze hun naam achter een aantal favoriete rollen schrijven. Voor de populaire rollen doen we auditie.

Iedere leerling krijgt het script mee en een briefje met welke rol en benodigdheden. Lukt het niet om de benodigdheden in orde te krijgen, wil ik jullie vragen dit zo snel mogelijk door te geven. Na de meivakantie beginnen we met het oefenen van de scènes en liedjes. Het is fijn als de leerlingen zo snel mogelijk hun tekst uit hun hoofd kennen. Hiervoor is ook een speciale app. Het zou erg leuk zijn als de musical voor alle ouders nog zoveel mogelijk een verrassing is, daarom wil ik jullie vragen het script niet te lezen.

 

 

Met deze app kunnen leerlingen de scènes waarin ze spelen instuderen. Startend als ‘beginner’ en eindigend als ‘expert’. Ook de liedjes kunnen aan de hand van de meezingvideo’s met de app worden ingestudeerd. Op elk moment en op elke plek. Daarnaast zijn bij een Wifi-verbinding de dansinstructie-video’s af te spelen.

 

 

 

 

Kamp

De kamplocatie is bekend gemaakt bij alle leerlingen. We gaan dit jaar naar het Lipke Zijlstrahuis in Austerlitz. De leerlingen geven hun voorkeur aan bij wie ze op de kamer willen slapen. De leerkrachten delen vervolgens de kamers in. Op iedere kamer slapen leerlingen van locatie GD en NP gemengd, om de groepsvorming te stimuleren. Wij zijn nog op zoek naar mensen die ons willen brengen en halen. Op de heenweg zullen wij onderweg de eerste activiteit doen. Deze activiteit blijft nog even een verrassing. De ouders die ons brengen willen we daarom vragen ons hierbij te begeleiden. Woensdag 5  juni zullen wij rond 8.45 uur vertrekken en rond 14.00 uur aankomen op de kamplocatie.

Infoblad Lipke Zijlstra

Belangrijke data

Vrijdag 26 april Koningsspelen gr. 5 t/m 8, fiets mee
Maandag 29 april t/m vrijdag 10 april Meivakantie
Vrijdag 17 mei Leiden bezet
Woensdag 22 mei Bezoek museum Engelandvaarders, fiets mee
Vrijdag 24 mei Slootjesonderzoek, fiets mee
Maandag 27 mei Workshop Young Engineers
Woensdag 5 t/m vrijdag 7 juni Schoolkamp
Woensdag 12 juni Project Alle Scholen Verzamelen!
Woensdag 17 juli Musical

 

 

Comments are closed.