Klassennieuws gr. 4 NP #4

Beste ouders van de leerlingen uit groep 4,

We zijn aangekomen bij de vierde editie van het klassennieuws van groep 4. U leest hier de belangrijkste data, mededelingen en leuke activiteiten van de komende periode.

Veel leesplezier!

Juf Marissa en juf Gwen

Belangrijke data:

Vrijdag 15 februari Winterrapport mee
Maandag 18 t/m vrijdag 22 februari Rapportgesprekken
Donderdag 21 februari Taaltoets thema 5
Vrijdag 22 februari Bezoek Erfgoed Leiden
Vrijdag 23 februari t/m maandag 4 maart Voorjaarsvakantie
Dinsdag 5 maart t/m vrijdag 22 maart Schoolproject ‘Ruimte’
Dinsdag 5 maart Woorddictee spelling thema 5
Dinsdag 12 maart Bezoek Space Expo
Woensdag 13 maart Zinnendictee spelling thema 5
Donderdag 11 april Avondvoorstelling groep 4
Donderdag 4 juli Bezoek museum Boerhaave Leiden

Afscheid Kate

Voor de kerstvakantie hebben wij afscheid genomen van onze klasgenoot Kate. Vorige week kregen wij een mailtje van haar waarin ze schrijft dat ze het hartstikke naar haar zin heeft op haar nieuwe school. Natuurlijk hebben wij ook een mailtje terug gestuurd.

Bezoek Erfgoed Leiden vrijdag 22 februari

Leren doen we niet alleen in de klas, maar zeker ook daarbuiten. Indien mogelijk bezoeken wij lessen bij instellingen, die aansluiten bij de leerstof van groep 4.

Vanaf volgende week werken wij tijdens de lessen wereldoriëntatie over het thema ‘op weg’. Gedurende dit thema leren de kinderen onder andere hoe een plattegrond tot stand komt en hoe je op een plattegrond kunt aangeven hoe je van A naar B komt. Op vrijdag 22 maart bezoeken wij Erfgoed Leiden voor de les ‘de kaart van Tom en Tom’.

De leerlingen maken in de klas kennis met Tommie en zijn opa Thomas. Als Tommie bij opa gaat logeren, vindt hij op zolder de oude werkjas van opa. Aan de hand van de jas vertelt Thomas over zijn werk als kaartenmaker. Zo komen de leerlingen van alles te weten over de functie van kaarten en plattegronden. Ze leren na te denken over de plaats van dingen in een ruimte. Dat begint klein met hun eigen slaapkamer. Bij het bezoek aan Erfgoed Leiden en Omstreken worden ze ontvangen met de jas van opa Tom. In drie groepen bekijken ze kaarten en plattegronden uit de collectie, brengen ze voorwerpen in een labyrint in kaart en kleuren ze een landkaart in de juiste kleuren. 

Natuurlijk kan zo’n bezoek enkel doorgaan wanneer genoeg ouders ons kunnen brengen en halen. We vertrekken die vrijdag om 8:50 uur vanaf school (parkeren bij de Haagweg) en zullen rond 10.45 uur weer vertrekken vanuit Leiden. Kunt u rijden (en begeleiden)? Vanaf aanstaande maandag hangt er een inschrijfformulier op onze klassendeur.

Bezoek Space Expo dinsdag 12 maart

Vanaf dinsdag 5 maart t/m vrijdag 22 maart werkt de hele school over het thema ‘Ruimte’. Het belooft weer een fantastisch schoolproject te worden. Op dinsdag 12 maart mag onze groep, samen met groep 4 van de Gerard Doustraat, op bezoek bij Space Expo in Noordwijk.

We volgen daar onder andere de speciale rondleiding ‘met Raaf de ruimte in’. Raaf is een bekende vogel voor de kinderen. Hij heeft de hulp van de kinderen nodig want hij denkt dat hij alles al weet over Ruimtevaart. Dat valt toch een beetje tegen…

We worden die dinsdag om 10.00 uur verwacht bij Space Expo. De kinderen zullen zeker tot 12.00 uur bezig zijn met de rondleiding en een speurspel. Zowel bij de rondleiding als bij het speurspel worden de kinderen in kleine groepjes begeleid door ouders. Om die reden willen wij graag vooraf weten welke ouders die rijden, de kinderen ook gedurende de ochtend kunnen begeleiden in het museum. Ook dit kunt u aangeven op een formulier op onze klassendeur. Het is helemaal geen probleem als u zowel 22 februari als 12 maart met ons mee kunt.

Bezoek museum Boerhaave donderdag 4 juli

Mocht u niet meekunnen op vrijdag 22 februari of dinsdag 12 maart, dan hebben we ook een leuke mogelijkheid op donderdag 4 juli. De laatste weken van het schooljaar werken wij in de klas over het thema ‘overal water’. Op 4 juli bezoeken wij museum Boerhaave in Leiden voor de les Waterwolf in Waterland.

Met water spelen, met water werken. In de tuin, op school, bij de boerderij. Maar wat doe je als de Waterwolf langskomt en de polder overstroomt? Hoe maak je van water een polder waar mensen kunnen wonen en koeien kunnen grazen? En, hoe vaar je van de ene plek naar de andere als er water is?

Leerlingen zien al puzzelend hoe het landschap verandert. Aan de hand van ontdekkend leren bouwen ze een brug zodat transport van mensen, dieren en dingen in waterland mogelijk wordt. Met proefjes leren ze hoe je een boot moet beladen zodat de boot op het water in balans blijft. Bovendien pompen ze de polder droog met de schroef van Archimedes!

Let op: De leerlingen zullen gedurende de tweede helft van het onderwijsprogramma in de watertuin opdrachten uitvoeren. Het is handig als de kinderen een extra setje kleding meenemen voor het geval hun kleding nat wordt.

We vertrekken 4 juli om 8:40 uur vanaf school en zullen om 11:15 uur het museum weer verlaten. Ook voor deze activiteit hangt een inschrijfformulier aan onze klassendeur.

Vertelbeurten

Aanstaande dinsdag 5 februari houden de eerste twee kinderen hun vertelbeurt. Een vertelbeurt is eigenlijk een vereenvoudigde spreekbeurt die meestal tussen de 5 en 15 minuten duurt.

Het is de bedoeling dat uw kind iets aan de groep vertelt over een zelfgekozen onderwerp en dit illustreert met plaatjes, boeken, foto’s, een PowerPoint-presentatie en/of ander relevant materiaal.

Uw kind moet het volgende doen:

  1. Een onderwerp kiezen waarover de vertelbeurt zal gaan.
  2. Relevante informatie daarover opzoeken in bijv. de bibliotheek of op Internet.
  3. Een samenvatting maken van de informatie.
  4. Een woordveld maken aan de hand van de informatie (uw kind weet wat een woordveld is).

Let wel op: een woordveld bevat alleen (kern)woorden en geen hele zinnen. Het woordveld heeft uw kind bij zich op de dag van de vertelbeurt.

  1. Thuis oefenen zodat uw kind tijdens de vertelbeurt ook daadwerkelijk genoeg heeft aan het woordveld (en dus aan de hand van kernwoorden kan vertellen).
  2. Plaatjes en ander relevant materiaal uitzoeken om te laten zien tijdens de vertelbeurt.

In de klas hangt een overzicht met de data waarop de kinderen hun vertelbeurt hebben.

Wanneer uw kind een vertelbeurt houdt over een huisdier dan is het natuurlijk leuk om het huisdier ook aan de andere kinderen te laten zien. Het kan heel handig zijn om thuis een filmpje te maken van het huisdier en deze op het digibord te laten zien. Mocht het organisatorisch haalbaar zijn om het huisdier mee te nemen, dan horen wij dit graag vooraf.

Is uw kind allergisch voor (bepaalde) dieren, wilt u dit dan aan ons melden?

Rekentafels

De kinderen hebben een nieuwe tafel geleerd, namelijk de tafel van 3. Wilt u deze herhalen met uw kind? Sommige kinderen hebben behoefte aan die extra oefening. De kinderen moeten nu de tafel van 1, 2, 3, 5 en 10 beheersen. Inmiddels hebben 10 kinderen tafeldiploma A gehaald!

Klokkijken

Afgelopen week hebben de kinderen de halve uren op de digitale klok geleerd. Wij merken dat veel kinderen nog moeite hebben met de hele uren op de digitale klok. Voordat zij de halve uren kunnen begrijpen, moeten zij eerst de hele uren kennen. In de klas oefenen we dit extra en ook op de weektaak staan verschillende taken waarmee kinderen het klokkijken kunnen oefenen. Natuurlijk is het prettig als de kinderen ook thuis kunnen oefenen met een digitale klok.

Leeskriebels

Om kinderen te enthousiasmeren voor lezen, werken wij op school op dinsdag en donderdag met leeskriebel-opdrachten. Één van die opdrachten is ‘lees voor aan een knuffel’. Voor deze opdracht zijn wij op zoek naar nog enkele oude maar schone knuffels die wij op school mogen laten liggen. Wanneer uw kind hiervoor nog een knuffel over heeft, mag hij/zij deze meebrengen.

Kleding

Zo af en toe heeft een kind in de onderbouw een ‘ongelukje’ waarvoor schone en droge kleding nodig is. Voor de wat langere kinderen hebben wij niet veel reserve kleding. Heeft u nog wat (te kleine maar schone) onder- en bovenkleding van uw kind op een plank liggen? Wij ontvangen dit graag.

Rapporten

Vrijdag 15 februari krijgen de kinderen hun rapport mee naar huis. De week erna zullen de meeste rapportgesprekken plaatsvinden. Naast de rapportavonden zullen er ook wat momenten in de middagen zijn voor gesprekken. Hiervoor kan binnenkort worden ingeschreven via Digiduif. Enkele ouders zullen wij volgende week of in de week van 11 februari al spreken. Deze gesprekken kunnen ook gezien worden als ‘rapportgesprekken’.

 

 

Comments are closed.